اعتماد به نفس

تجربيات شخصي من از قانون جذب

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس شما تا چه ميزان است؟ البته اجازه دهيد سوالم  را به گونه ي ديگري مطرح كنم، اگر در محل كارتان عملكرد خوبي داشته باشيد، تقاضاي ارتقاي شغلي و افزايش حقوق ميكنيد؟ اگر سال هاست كه نوازنده هستيد، در جمعي از شما بخواهند كه قطعه اي كوتاه برايشان بنوازيد با اينكه قلبا دوست داريد اين كار را بكنبد آيا خجولي مانع شما ميشود؟ در رابطه ي عاطفي اي گير افتاده ايد اما از ترس تنهايي از آن رابطه بيرون نمي آيد؟ اگر بخواهيد در جمع صحبت كنيد دست و پايتان را گم ميكنيد؟ اگر به اكثر اين سوالات پاسخ مثبت داده ايد، بي شك اعتماد به نفس شما پايين است و  بايد براي خود قبل از اينكه خيلي دير شود كاري بكنيد. اعتماد به نفس بالا از اصلي ترين نياز هاي هر انسان در زندگي و لازمه ي احساس خوشبختي، شادي و آرامش در زندگي است. از اين رو ارائه راهكارهايي كه منجر به تقويت اعتماد به نفستان ميشود ميتواند زندگيتان را نجات دهد. معضل اعتماد به نفس پايين عارضه اي است كه خانم ها را بيشتر از آقايان به خود درگير كرده است لذا تقويت اعتماد به نفس در زنان به يك چالش و وظيفه جهاني تبديل شده است. اين مقاله به شما كمك ميكند تا درك بهتري از اعتماد به نفس داشته باشيد و بتوانيد سطح اعتماد به نفس خود را ارتقا ببخشيد.

آيا اعتماد به نفس همان عزت نفس است؟ اگر اين دو كلمه مترادف هم هستند چه لزومي داشت كه دو اصطلاح متفاوت به وجود بيايد؟

 تا كنون شنيده ايد كه اگر اعتماد به نفس پاييني داشته باشيد به احتمال زياد بسياري از موقعيت هاي پيشرفت در مراحل مختلف زندگيتان را از دست ميدهيد؟ چرا بسياري از افراد در دوره هاي تقويت اعتماد به نفس شركت ميكنند؟ داشتن اعتماد به نفس بالا چه كمكي به شما ميكند؟ تاحالا شده فقط به اين علت كه اعتماد به نفس حركت كردن را نداشتي يا يك جورايي خجالت ميكشيدي و ترسيدي كه به اندازه ي كافي خوب نباشي( طرحواره نقص و شرم ) فرصت تجربه ي يك رابطه عالي، يك شغلي كه عاشقشي و هزار يك مزيت ديگه رو از دست بدهي؟ ميدونستي ضعف اعتماد به نفس، در دراز مدت ميتونه به عزت نفس شما هم آسيب بزند؟ ميدونستي براي استفاده از قانون جذب بايد اعتماد به نفس بالايي داشته باشي؟ در اين مقاله از سايت راز موفقيت راهكارهاي تضميني بهت ارائه ميدهيم كه بتوني به كمك آن اعتمادبنفست رو ارتقا دهي.

آنچه اگر اين مقاله ارزشمند را تا انتها مطالعه كنيد بدست مي آوريد:
۱- شناخت تعريف دقيقي از اعتماد به نفس
۲- آشنايي با علائم اعتماد به نفس بالا و پايين
۳- آزمون آنلاين و رايگان سنجش ميزان اعتماد به نفس شما
۴- راهكارهايي براي تقويت سطح اعتماد به نفستان
۵- بررسي زبان بدن افراد با اعتماد به نفس بالا
۶- فهم دقيقي از تفاوت ها و شباهت هاي اعتماد به نفس و عزت نفس
۷- فهم تفاوت ميان اعتمادبنفس و خودكارآمدي
۸- بررسي نظريه هاي جهاني در مورد اعتماد به نفس
۹- پاسخ به سوالات پرتكرار در مورد اعتماد به نفس

اعتماد به نفس چيست؟( تعريف اعتماد به نفس )

اعتماد به نفس به موضوع عملكرد و باورتان از ميزان كارايي و كيفيت عملكرد شما اشاره مي كند. (به انگليسي self-confidence) است. واژه «self» به خويشتن خود شما اشاره مي كند. «confidence» به ميزان اطمينان و اعتماد به خود تاكيد مي كند. چقدر به خودتان اطمينان داريد كه از عهده كارها بر مي آييد؟ شما به همان ميزان اعتماد به نفس داريد.«زماني كه بدن‌تان حالت خميده پيدا مي‌كند، مغز تحت‌تأثير قرار مي‌گيرد و در نتيجهٔ اين مسئله، هورمون كورتيزول (هورموني است كه در واكنش بدن به استرس ترشح مي‌شود) ترشح مي‌شود. قوز كردن ريشه در عادت انسان‌هاي اوليه دارد: آن‌ها براي مخفي ماندن از ديد جانوران درنده به‌قدري خم مي‌شدند كه شكلي توپ‌مانند پيدا مي‌كردند و اين كار، استرس زيادي در پي داشته است. از سوي ديگر، اگر كاملا صاف بايستيد و كمي شانه‌ها را به عقب بدهيد، اعتماد به نفس و قدرت بيشتري پيدا خواهيد كرد. اين ساده‌ترين راهكاري است كه براي افزايش عزت نفس كساني كه به من مراجعه مي‌كنند، بهشان پيشنهاد مي‌كنم».

انواع اعتماد به نفس

فراموش نكنيد كه اعتماد به نفس انواع و تعاريف گوناگوني دارد، كه به يك تعريف آن اعتماد به نفس  و تعاريف ديگر آن خودكارآمدي، اعتماد به نفس كاذب و … است. در ادامه به بررسي انواع اعتماد به نفس مي پردازيم.

self confidence يا اعتماد به نفس (كه در اين مقاله در مورد آن صحبت مي‌كنيم)
Self Esteem يا عزت نفس (احساس خود ارزشمندي كه در مقاله عزت نفس كاملا شرح داده ايم)
Self Efficacy يا خودكارآمدي ( احساس توانمندي در حوزه اي خاص. خودكارآمدي و اعتماد به نفس بسيار شبيه هم هستند و عموما باهم اشتباه گرفته ميشوند)

اعتماد به نفس كاذب( احساس توانمندي در حوزه اي خاص در عين اينكه فرد در آن زمينه توانايي خاصي ندارد و ريشه در عزت نفس پايين افراد دارد)

چند تعرف از اعتماد به نفس از نگاه روانشناسان

اعتماد به نفس

همراهان سايت راز موفقيت، اميدوارن تفاوت اعتماد  و عزت نفس يا حرمت نفس را بخوبي درك كرده باشيد. اگر لازم مي دانيد مقاله «عزت نفس چيست» و يا «مقالات اعتماد به نفس» را كليك كرده و با دقت مطالعه بفرماييد. اما ببينيم بزرگان انديشه چه تعريفي از اعتماد به نفس ارائه كرده اند:

« حرمت نفس » چگونگي نگرش و قضاوت شما درباره خودتان است. اين عبارت ارزش ها، اعتقادات و بازخوردهاي شما را توصيف مي كند. «سيندي پيج، اندروپيچ»
« اعتماد به نفس » باور به توانايي و قابليت انساني خويش است، اينكه با هر آنچه در زندگي پيش آيد روبرو مي شويد، از عهده آنها برمي آييد و آنچه را كه ضروري است انجام مي دهيد. «باربارا دي آنجليس»
« حرمت نفس » ايمان به خود به رغم ترس هايتان است. «باربارا دي آنجليس»
« اعتماد به نفس » به معناي خودشناسي، احترام به خود و ارزش قايل بودن براي خود مي باشد. «جين يودر – ويليام پراكتور»
« حرمت نفس » عبارت است از احساس ارزشمند بودن. اين حس از مجموع افكار، احساسات و عواطف فرد در طول زندگي ناشي ميشود. «پروين عليپور»

اگر تا كنون و با خواندن توضيحات قبلي هنوز متوجه مفهوم اعتماد به نفس نشده ايد و همچنلن امكان دارد كه آن را با مفاهيم ديگر اشتباه بگيريد، در ادامه چند تعريف ديگر از اعتماد به نفس برايتان ارائه ميدهيم.

اعتماد به نفس در لغت

يعني اعتماد كردن به خودتان. يك تفكر ذهني است كه در آن فرد فكر ميكند، ميتواند كاري را به اتمام برساند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد