استاندارد تصوير در دوربين‌ مدار بسته

تجربيات شخصي من از قانون جذب

استاندارد تصوير در دوربين‌ مدار بسته

استاندارد تصوير در دوربين‌ مدار بسته

استاندارد تصوير در دوربين‌ مدار بسته NTSC /PAL چيست؟ اگر به دنبال سرچ اين دو كلمه و كاربرد آن در دوربين مدار بسته به اين صفحه هدايت شديد پس قطعا در دنياي تصاوير ديجيتال دستي به آتش داريد و يا در تنظيمات دوربين مداربسته، تلويزيون يا مانيتور خود با اين دو كلمه برخورده ايد. استاندارد تصوير در دوربين‌ مدار بسته درون خود گزينه‌هاي NTSC و PAL را دارد كه در واقع سيستم‌هاي رمزنگاري مرتبط به تلويزيون‌هاي آنالوگ هستند. طبق يك قاعده كلي به‌طوركلي دو فناوري NTSC /PAL بيشتر در زمان‌هايي كه هنوز سيستم پخش ديجيتال در دسترس عموم نبود كاربرد داشتند. NTSC مخفف National Television Standards Committee بوده و PAL نيز به معناي Phase Alternating Line است. قبل از آنكه سيستم هاي پخش ديجيتال در ميان مردم به اين اندازه رايج شوند، تلويزيون‌ها بسته به موقعيت مكاني خود در جهان، از سيستم پردازش تصوير NTSC و يا PAL پيروي مي‌كردند.

بيشتر بخوانيد: دوربين لامپي چيست و چه كاربردي دارد؟

NTSC بيشتر در آمريكاي شمالي و همچنين چندين كشور در غرب آمريكاي جنوبي، مورداستفاده قرار مي‌گرفت. PAL نيز بيشتر در اروپا و اقيانوسيه نفوذ داشت. استاندارد تصوير در دوربين‌ مدار بسته نيز وابسته به اين موضوع بود و در كشورهاي مختلف دوربين‌هاي امنيتي با فرمت انتقال تصاوير متفاوت عرضه مي‌شدند. SECAM نيز به عنوان استاندارد سوم شناخته مي شود. اين عبارت مخفف كلمه ي فرانسوي sequential color with memory  و به معناي “رنگ متوالي همراه با حافظه” است. SECAM اغلب در شوروي سابق، فرانسه و برخي از كشورهاي آفريقايي، مورداستفاده قرار ميگرفت. سيستم SECAM و سيستم PAL از خيلي جهات به يكديگر شبيه بودند. در ادامه به بررسي تفاوت ها مي پردازيم و به اين سوال پاسخ مي دهيم كه چرا امروزه در بسياري از تنظيمات دوربين‌هاي مداربسته يا مانيتورها آنها را مشاهده مي‌كنيم؟

بيشتر بيند: مشاهده انواع دوربين داهوا

NTSC در استاندارد تصوير در دوربين‌ مدار بسته چيست؟

در سال 1940 كميسيون فدرال ارتباطات، كميته اي به نام كميته سيستم تلويزيون ملي رابه منظور يكسان سازي فرمت تصاوير تلويزيوني تشكيل داد. تا قبل از آن هر شركت و توليدكننده‌اي براي خود سيستم جداگانه پردازش تصاوير و ارسال آن را داشت. از محسنات NTSC اين بود كه با تلويزيون‌هاي قديمي‌ سياه‌وسفيد هم سازگار بود. چراكه به راحتي مي توانست داده‌هاي رنگ را جهت نمايش بر روي نمايشگرهاي خاكستري ديكود كند. نرخ نوسازي NTSC در ابتدا، 60 هرتز بود، اين قضيه نيز بدين دليل بود كه جريان برق ايالات متحده، در همين فركانس قرار داشت. به همين دليل اين موضوع باعث ايجاد مشكل و تداخل در سيستم ارسال تصاوير و برق مي‌شد. از اين رو نرخ ارسال تصاوير اين فرمت را به 30 فريم كاهش دادند. با همه گير شدن سيستم پخش رنگي در جوامع، نرخ نوسازي استاندارد نيز جهت تطابق با تفاوت‌هاي مربوط به اطلاعات ارسالي اضافه شده كاهش پيدا كرد. بنابراين، NTSC از لحاظ فني در نرخ نوسازي 59.94 هرتزي و 29.97 فريم بر ثانيه، اجرا مي‌شود.

استاندارد تصوير در دوربين‌ مدار بستهفرمت PAL چيست؟

استاندارد PAL سيستمي است كه به وسيله ي آن كدگذاري رنگي صورت مي گيرد. اين فرمت معمولا توسط پخش‌كننده‌هايي مثل دستگاه دي‌وي‌دي استفاده مي‌شد. از اين فرمت در تصاوير تلويزيوني در كشورهاي اروپاي، اكثر كشورهاي آسياي وهمچنين بخش زيادي از قاره آفريقا و آمريكاي جنوبي استفاده مي‌شود. فرمت PAL در  سال 1954 به منظور پوشش نقاط ضعف سيستم NTSC توسعه يافت. از عمده نقاط ضعف فرمت NTSC عملكرد ضعيف آن در كدگذاري رنگ‌ها در شرايط بد آب‌وهوايي بود، از اين رو و براي حل اين مشكل، فرمت PAL در هر خط سيگنال در تصاوير ارورها را حذف مي‌كند. بر خلاف NTSC، رمزگذاري PAL در شرايط بد هم براي تصويربرداري قابل‌استفاده مي‌باشد.

بيشتر بخوانيد: دوربين جاسوسي كنترل از راه دور چيست و چطور كارگذاشته ميشود؟

تاريخچه سيستم رمزنگاري PAL

رونمايي از سيستم PAL مصادف شد با زماني كه كشورهاي اروپايي، آماده معرفي سيستم پخش رنگي تلويزيون شدند. از آنجايي كه نوسانات آب‌وهوايي در اروپا بسيار بالا است، ميزان رضايت از استاندارد NTSC چندان بالا نبود. چراكه همانطور كه قبلا نيز اشاره كرديم، در شرايط آب‌وهوايي نامساعد، رنگ‌ها در اين سيستم تغيير كرده و كيفيت مناسبي را نشان نمي‌دادند. نهايتا در سال 1963، مهندسان آلمان غربي، فرمت PAL را به اتحاديه صداوسيماي اروپا معرفي كردند. اين فرمت براي اولين بار در سال 1967، جهت پخش رنگي در كشور انگليس مورداستفاده قرار گرفت. اين فرايند باعث مي‌شود كه خطاهاي رنگي كه ممكن است در حين انتقال اطلاعات رخ دهند، كمتر شوند و در صورت ايجاد مشكل در يك سري از فريم‌ها امكان بازيابي آن وجود داشته باشد. در اكثر مناطقي كه PAL مورداستفاده قرار مي‌گيرد، خطوط برق با راندمان 50 هرتزي كار مي‌كنند؛ بنابراين به دليل درهم‌تنيدگي، تصاوير PAL با نرخ 25 فريم بر ثانيه فعاليت مي‌كنند.

بيشتر بخوانيد: دوربين دام چيست؟

كاربرد استاندارد تصوير در دوربين‌ مدار بسته PAL و NTSC

استاندارد تصوير در دوربين‌ مدار بسته

استاندارد تصوير در دوربين‌ مدار بسته بسته به نوع دوربين با يكديگر متفاوت هستند. همان‌طور كه قبلا نيز اشاره كرديم از اين استاندارد براي سيستم‌هاي انتقال تصوير آنالوگ استفاده مي‌شود. از اين رو نسل قديمي دوربين هاي مدار بسته يعني دوربين هاي آنالوگ نيز از اين استانداردها براي انتقال تصاوير به سوي دستگاه ضبط مركزي يا همان DVR استفاده مي‌كنند. به همين دليل است كه مي‌توانيد به راحتي كابل انتقال تصاوير دوربين را براي پخش زنده به تلويزيون متصل نماييد. لازم به ذكر است كه اين استاندارد فقط در دوربين هاي آنالوگ كاربرد داشته و دوربين‌هاي مداربسته آنالوگ جديد يا همان AHDها همانند دوربين‌هاي مداربسته HD CVI , HD TVI , HD SDI از اين استانداردها استفاده نمي‌كنند. به‌طوركلي استانداردهاي تصوير PAL , NTSC از جمله پركاربردترين فرمت‌ها در سيستم‌هاي انتقال تصوير ويدئويي آنالوگ هستند. اين فرمت‌ها از زمان ظهور سيستم تلويزيوني رنگي به وجود آمده‌اند كه هركدام داراي ويژگي‌هاي خاصي مي‌باشد.

آيا مي‌توانيم استاندارد تصوير در دوربين‌هاي مداربسته را به يكديگر تبديل كنيم؟

در پاسخ به اين سوال كه در اصل از ما مي پرسد آيا مي‌توان فايل ركورد شده دوربين PAL را به NTSC تبديل كرد؟ بايد بگوييم بله. بايد اين نكته در نظر گرفته شود كه بدون درنظرگرفتن فركانس و سيستم استاندارد اين دو فرمت، مهم‌ترين فاكتور براي تبديل آنها فريم ريت يا نرخ فريم بر ثانيه است. در زمان تبديل فايل‌هاي اين دو فرمت به يكديگر، اگر PAL را به NTSC تبديل كنيم چون PAL تعداد فريم‌هاي كمتري نسبت به NTSC دارد، مي‌بايست به هر ثانيه آن 5 فريم اضافه كنيم. در دست ديگر نيز اگر NTSC را به PAL تبديل كنيم چون NTSC تعداد فريم‌هاي بيشتر دارد بايد از هر ثانيه 5 فريم كم كنيم.

استاندارد تصوير در دوربين‌ مدار بسته وتداخل فرمت تصوير

شايد براي شما نيز اتفاق افتاده باشد كه در دوربين مداربسته‌اي پس از دريافت سيگنال كنترل، با مشكل عدم نمايش تصوير مواجه شويد. در بسياري از مواقع حل اين مشكل در گرو باتري و پاور دوربين خواهد بود. اما اگر مشكل را از اين طريق برطرف نكرديد مي‌توانيد به سراغ عدم تطابق استاندارد تصوير در دوربين‌هاي مداربسته با DVR برويد.؛ اما توجه داشته باشيد كه اين مشكل در بسياري از مواقع تنها در دوربين‌ها يا DVR قديمي رخ مي‌دهد. اما مورد ديگري نيز مي‌تواند دليل عدم دريافت تصوير از دوربين باشد. چنانچه سيستم رنگ دوربين خريداري شده بر روي حالت NTSC باشد و در سوي ديگر DVR اي داشته باشيد كه سيستم رنگ آن در حالت PAL قرار گرفته باشد، قطعاً تصويري از دوربين در نمايشگر متصل به DVR مشاهده نخواهيد كرد. البته ممكن است تصوير دريافت شده با خط‌هاي مشكلي نيز پوشيده شده باشد كه اين نيز يكي از مواردي است كه مي‌تواند شما رابه سمت چك كردن فرمت ارسال تصوير سوق دهد. اگر اين حالت را مشاهده كرديد دوربين شما روي حالت NTSC قرار داده شده است كه نياز به تغيير آن به حالت PAL مي‌باشد.

منبع: نظارت گستر ايمن

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد